Robotica

Robots zijn overal om ons heen: in de meest eenvoudige vorm van een slagboom die opengaat als we onze auto ervoor rijden, tot complexe artificiële intelligente robots die ons helpen het huishouden te doen, voor ons kunnen autorijden of een operatie aan de andere kant van de wereld kunnen uitvoeren.

In dit extra vak maak je in het eerste jaar kennis met de beginselen van de robotica. We gaan in interactieve lessen in op het bespreken en analyseren van bestaande en zelfgebouwde systemen. Naarmate je kennis groeit op het gebied van robotica duiken we geleidelijk in de wereld van het programmeren (in C) en electronica.

Door middel van een Arduino Microcontroller en allerlei componenten leer je je eerste interactieve projecten bouwen. De lessen bouwen stapsgewijs op en je hoeft geen enkele voorkennis te hebben van programmeren en robots. Door middel van uitdagende challenges en vrije opdrachten proberen we het aantrekkelijk te houden voor ieders niveau.

In het tweede jaar vergroot je je kennis op het gebied van programmeren en robotica door aan diverse individuele en groepsprojecten te werken. Je leert echte robots bouwen waar sensoren worden uitgelezen en motoren worden bestuurd zoals jij het programmeert. Aan de hand van duidelijke voorbeelden worden de projecten steeds complexer, interactiever en intelligenter. Je leert in dit jaar onder andere omgaan met motoren, electronica solderen en complexere sensoren gebruiken. We gaan bijvoorbeeld werken met robotarmen om objecten op te rapen en autonoom rijdende robots die zelf objecten ontwijken.

In het derde jaar leer je het zelfstandig creëren van afgewerkte projecten. Je leert hoe je van een idee, via een goed ontwerp en protoype, naar een concreet product/robot gaat. Hierbij gaan we, naast het programmeren en het bouwen van elektronische circuits, in op het solderen en maken van printplaten, inbouwen en afwerken van voltooide roboticaprojecten. We werken in dit jaar met nieuwe componenten die per project worden afgestemd. Ook zullen we werken aan een mini-variant van een Escaperoom waarbij je allerlei puzzels moet programmeren en maken.

Het roboticajaar eindigt ieder jaar in een grote publieke presentatie van alle eindprojecten. Hierbij worden onder het genot van een drankje en een kakofonie aan bewegende, knipperende interactieve robots, mooie prijzen uitgedeeld en het wordt jaar in stijl afgesloten.

Deelname aan Robotica is gratis. De kosten voor de aanschaf van een Arduino zijn voor eigen rekening.